Elevators logo Elevators logo Asterisk icon Asterisk Signature Signature User icon User icon Phone icon Phone icon

התאמת והנגשת מעליות לנכים בעת התקנת מעלית

עם השנים, המודעות להנגשה עולה וגוהה, הן בעקבות חוקי ישראל והן בעקבות המודעות החברתית. כיום, הכל צריך להיות מונגש, בין באם בחסות החוק לבין אם מתוך הבנה, קבלה וחוזר רצון להיות לא מונגשים ובכך להערים עוד מאמצים ועוד חסמים עבור בעלי המוגבלויות אשר חיים מבינינו ואינם פחותים מאף אחד ואחת. כשאנחנו כותבים שהכל צריך להיות מונגש, אנחנו מתכוונים להכל מהכל, החל מאתרי האינטרנט, המשך בכל הכניסות והמעברים וכלה במעלית.

דרכי הנגשה

ישנן המון דרכי הנגשה עבור בעלי המוגבלות, בין אלו נמצא הנגשה אוטומטית, בעזרת שירותי ריתוך אשר יכולים לעזור בהרחבה, הוספה והפיכת המעלית לנגישה, יצירת מעליות מונגשות מלכתחילה, הרחבת פתחים והענקת מעבר נקי וטבעי עבור כל בעל מוגבלות, יצירת רמפה לצד המדרגות ובכך אפשור  וכדומה. אין זה משנה באיזו דרך תמצאו להנגיש את המעליות כל עוד תדאגו והתוצאה הסופית תהייה מעלית מונגשת המאפשר לנכים ולבעלי מוגבלות, להיכנס אל המעלית ולעשות בה שימוש כאחד האדם.

תזמון

אם הייתם שואלים אותנו מתי הזמן הנכון ביותר להנגשת המעלית, התשובה תמיד תהייה בעת התקנת המעלית – וזה נכון עבור כל דבר ובכל תחום בחיים. כל עוד תעשו את התכניות נכון וכבר מראש תתקינו מעלית נגישה, כך תחסכו כסף ומשאבים אחרים נוספים. אל תמתינו לרגע בו יחייבו אתכם להנגיש את מעלית ואז תמצאו את עצמכם במירוץ ההנגשה אשר יבזבז לכם משאבים רבים וגם יהיה מלווה במשברים ובמיוחד אם תגלו בסוף שהייתם צריכים לבצע את ההנגשה עוד במועד התקנת המעלית מלכתחילה.

נגישות מבנים – מאת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

בישראל פועלת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והיא מתפעלת מרכז מידע לכל נושאי הנגישות. על פי האתר שלהם, מעליות צריכות להיות נגישות על פי ת"י 2481 חלק 70. הנגישות צריכה להיות במידות נוחות לאדם המתנייד בכיסא גלגלים ועם מלווה, מאחז יד, לחצנים ברורים עם מידע מובלט, כלל השילוט צריך להיות ברור ובאותיות גדולות ומלווה בכריזה קולית. המטרה היא מאוד פשוטה: צרו מעליות המאפשרות לבעל מוגבלות (בין אם מדובר על נכה המתנייד בכיסא גלגלים לבין אם אדם המסתייע בעזרת מלווה) להיכנס במעלית ולעשות בה שימוש נוח ולהתמצא בה בקלות. להלן הנוסח המדויק:

"מבנה נגיש הנו מבנה המאפשר לאנשים עם מוגבלות, כמו גם כלל האוכלוסייה להתמצא, לנוע ולהשתמש במתקניו באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי."

לסיכום, כאשר מתקינים מעלית, חשוב מאוד לזכור להתקין את המעלית ולדאוג כבר במעמד ההתקנה כי המעלית מונגשת וכל בעל נכות, כזו או אחרת, יכול להשתמש בה כמוני וכמוך. העיתוי הנכון לביצוע ההנגשה הוא כבר במעמד התקנת המעלית וזאת על מנת להימנע מהצורך לבצע התאמות ולעתים גם התקנת מעלית חדשה לגמרי. המסר שנרצה שתצאו מהכתבה

תפריט נגישות