Elevators logo Elevators logo Asterisk icon Asterisk Signature Signature User icon User icon Phone icon Phone icon

בניית מעלית כחלק מפרויקט תמ"א 38

התקנת מעלית בבניין מקנה יתרונות רבים החל משיפור באורח חייהם של הדיירים ועד העלאת ערך הנכס. לכן מדובר בהטבה אשר לא פעם נכללת בפרויקטים של תמ"א 38. רגע לפני שאתם עולים קומה, לפניכם כמה נקודות שחשוב שתדעו.

לרבים מאתנו קשה לדמיין את החיים ללא מעלית ואכן מדובר בהמצאה ששינתה את המציאות ואף אפשרה את הקמתם של בניינים גורדי שחקים. ובכל זאת, עדיין ישנם בניינים שאינם נהנים מהפריבילגיה והדיירים משתמשים במדרגות כדי להגיע לדירות בקומות העליונות. הסיבה לכך היא שהתקנת מעלית בבניין קיים, על אף היותה משתלמת, היא אינה עניין זול. לכן, כאשר תכנית תמ"א 38 מציעה להתקין מעלית בבניין שלכם, אין סיבה שלא תשקלו זאת, תוך שאתם דואגים להישאר מעודכנים בכל העובדות.

אך ראשית – מהי תכנית תמ"א 38?

תכנית תמ"א 38 מבוססת על רצון של המדינה לחדש בניינים שנבנו לפני שנת 1980 על מנת להפוך אותם לעמידים יותר בפני רעידות אדמה חזקות ומותאמים לתקני בניה בני ימינו. כדי להפוך את ההצעה לאטרקטיבית עבור הדיירים והקבלנים כאחד, המדינה מאשרת לשדרג את המבנה בדרכים רבות, כאשר אחת מהן היא על ידי התקנת מעלית.

כחלק מתכנית תמ"א 38/1 מוצעים תמריצים שונים על מנת שהיזמים והדיירים יסכימו לקחת חלק בפרויקט הנרחב. עבור היזמים מוצעות הטבות שונות כגון תוספות בנייה, הקלות מס וקיצור הליכים. ההטבות הן בשדרוג המבנה ובהוספת מעלית, חדרי ביטחון, שיפור החזות, הוספת מרפסת ועוד.

האם מדובר בתהליך מורכב?

הנטייה היא לחשוב שכן, במיוחד כאשר מדובר במבנה קיים. אולם בפועל עם ליווי של חברה מקצועית אפשר לצלוח כל אתגר ולשפר את רמת החיים באופן ניכר. כמו כן, התקנת מעלית משפרת את הנראות של הבניין והופכת אותו ליותר עכשווי ועדכני.

אומנם התקנת מעלית זהו תמריץ הניתן כחלק מתכנית תמ"א 38/1, אולם יש לבדוק מול החברה המבצעת שאכן נכללת גם תחזוקה בשירות ואם לא, לבדוק מהי עלות התחזוקה השוטפת של המעלית. יש לדעת שיצרני מעליות מחויבים על פי חוק לספק שירותי תחזוקה ללא עלות בחצי השנה הראשונה להתקנתה וכן אחריות לשנה הראשונה לכל הפחות.

הידעת? הוספת מעלית מעלה את ערכן של כל הדירות בבניין בכעשרה אחוזים לפחות, כאשר היתרון בא לידי ביטוי גם בשלבי המכירה – דירות בבניין עם מעלית נמכרות מהר יותר. לכן אם הדבר עומד על הפרק, כדאי לשקול, שכן מדובר בשדרוג משתלם מבחינות רבות.

 

תפריט נגישות