תכנון מעליות חייב להיות מקצועי ביותר משום שהוא חייב להתייחס למספר גדול של פרמטרים, שאותם חייבים לקחת בחשבון בתכנון מעלית חדשה או מעלית נוספת לבניין.
תכנון מעלית נכון ומותאם למבנה הינו חיוני לפעולה יעילה ולשירות תקין של דיירי הבניין הפרטי או הציבורי.
חברת "צום מעליות" מעניקה ללקוחותיה שירותי תחזוקת והתקנת מעליות חשמליות והידראוליות בכל רחבי הארץ לבתי מגורים, בנייני משרדים, מפעלי תעשייה, מבני ציבור, בתי חולים, מוסדות לימוד ועוד.
התמחותה של חברת צום מעליות היא באספקת פתרונות בהתאמה אישית בהתחשב בנתוני המבנה, עומס האנשים הצפוי והתנועה בבניין.
מומחי החברה מקדישים תשומת לב רבה לאפיון הצרכים שבעזרתם מכינים את התכנון והמפרט הטכני של המעלית עבור מבנים ישנים וחדשים כאחד.
החברה מציעה פתרונות תכנון למגוון רחב של מעליות, כולל מעליות נוסעים לבנייני מגורים, מעליות משא למפעלים ומחסנים, מעליות פנורמיות דקורטיביות, ופתרונות מותאמים במיוחד למבני ציבור ובתי חולים. כל פרויקט מקבל התייחסות פרטנית, תוך שימת דגש על יעילות אנרגטית, שילוב מערכות בקרה חכמות ותכנון אקוסטי למניעת רעשים.
– חייבים לעמוד בדרישות החוק לגבי כל התקנות וההגבלות לתכנון מעליות, בפרמטרים כגון: גובה המעלית, מהירות נסיעתה, כמה משקל היא יכולה לשאת, תקני הבטיחות ועוד.
– לפני תחילת התכנון יש לברר את צרכי המשתמשים – הן בבתים פרטיים והן במבנים ציבוריים.
צרכי המשתמשים הם נפח התנועה הצפוי שלפיו מתכננים את מספר המעליות, מיקומן ואת הגודל שלהן.
– תכנון מסלול המעלית – הגעה ועצירה של המעלית בכל קומה.
לשם כך יש צורך להתייחס לתוכנית ההנדסית של המבנה, למבנה הקומות ולכמות הנוסעים הצפויה בכל קומה.
– התכנון לגבי העומס – יש לוודא שהתכנון אכן מתאים לשאת את העומס המקסימלי של הנוסעים ומשקלם יחד.
בתכנון העומס המקסימלי יש להביא בחשבון לא רק את מספר הנוסעים במעלית בכל נסיעה, אלא גם את המשקל הנוסף שהנוסעים מכניסים למעלית, כגון: עגלות ילדים, חבילות, מזוודות, שקיות מלאות מהסופרמרקט וכדו'.
– מיקום המעלית – עדיף שתהיה קרוב לכניסה ולמגרש החנייה.
חשוב גם שתמוקם במקום נגיש וכן חשוב להביא בחשבון את מיקום המדרגות ביחס למעלית.
– כל מה שקשור לבטיחות המעלית – כגון: הבקרה על תנועתה ומהירות נסיעתה, עצירה ותחילת נסיעה וכדו'.
יש להתאים את נושא הבטיחות למיקום המעלית ולתנאים הפיזיים של המבנה.
– תכנון מספר המעליות במבנה והסוג שלהן לפי נתוני המבנה והעומס על המעליות.
תכנון המעלית ופעולתה כך שתשתמש בכמה שפחות אנרגיה בעת פעולתה.
– תכנון תאורה חסכונית במעלית
– עלויות בניית המעלית – יש צורך לקחת בחשבון בתכנון כמה כסף מייעד האדם הפרטי או יזם המבנה הציבורי להקדיש לבניית המעלית.
לזה יש להוסיף את עלות התחזוקה השוטפת של המעלית.
כשמדובר על תכנון מעליות משא יש צורך לבצע את התכנון ע"י מהנדסים מוסמכים ובעלי ניסיון בתחום זה.
קיים תקן ישראלי הנקרא – ת"י 2481 חלק – הקובע שעל מעלית המשא לעמוד בדרישות הבטיחות לבנייה ולהתקנה של מעליות משא.
מעליות משא יכולות להיות הידראוליות או חשמליות.
יועץ מעליות חייב להיות מעורב בתכנון האדריכלי ולקחת בחשבון את נתוני השטח של המפעל או החברה ואת עומס המשא הצפוי בכל נסיעה של המעלית.
ניתן לראות בכל רחבי הארץ בתים ישנים העוברים תהליך שנקרא תמ"א 38, שהוא השבחת הבניין, הוספת מעלית, ממ"ד ומרפסות לכל דירה וחיזוק המבנה מפני רעידות אדמה.
במידה ויש בניין שכבר יש בו מעלית, יש לשקול בתכנון התמ"א אם צריך להחליף את המעלית.
במבנה עם כמה מעליות – יש לשקול האם יש צורך להחליף חלק מהן.
ההמלצה היא להתקין מעלית בבתים ישנים, כי פיר המעלית מחזק את עמידות ויציבות המבנה.
בדרך כלל, במסגרת התהליך של תמ"א 38, מתכננים את בניית המעלית בתוך חלל חדר המדרגות או מחוץ לבניין.
כל יזם או קבלן של מבנה חדש שמוקם בארץ – מבני מגורים, משרדים, בניינים ציבוריים שונים וכדו' – המעוניין לשלב במבנה מעלית אחת או יותר, חייב להיעזר ביועץ לתכנון מעליות.
יועץ מעליות אחראי על נתינת כל הפרמטרים ההנדסיים הדרושים לתכנון בניית המעלית, כדי שתתאים למבנה מבחינת התנאים הפיזיים, העומס הצפוי בו ומיקום המעליות.
כדי להקים מעלית חיצונית צריך להגיש בקשה להיתר בנייה לרשות המוניציפלית, משום שבנייה כזו נחשבת לביצוע שינויים במבנה.
במידה ומתקבלת אישור לתכנון ולבנייה של מעלית – יש לתכנן אותה מתוך התאמה והתחשבות לצורה ולאיכות שהבית נבנה בעבר – גם מבחינה הנדסית, מבחינה בטיחותית וכן מבחינת שמירה על האסתטיות ועל סגנון הבית.