מעליות הן חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים והיבט משמעותי של איכות חיים גבוהה במבני מגורים, במשרדים ובמבנים ציבוריים.
בשל השימוש היומיומי רכיבי המעלית וחלקיה עלולים להישחק ולצבור בלאי.
לכן, בדיקת מעלית תקופתית הינה חשובה והכרחית כדי להבטיח שהיא פועלת כראוי ועומדת בתקני הבטיחות הנדרשים ע"פ חוק.
מעליות מורכבות ממערכות טכנולוגיות דיגיטליות, מכאניות וחשמליות העובדות במשולב.
כאשר יש תקלה באחת המערכות או שחלקיה נשחקו – מצב זה יכול לגרום להיווצרות תקלות.
החשיבות של בדיקת מעלית תקופתית היא בזיהוי מוקדם של תקלות אלו לפני שהן הופכות להיות מורכבות ומסכנות חיים.
כך, כשתחזוקת המעלית הינה תקופתית וקבועה, לא רק נמנעת סכנה בטיחותית, אלא גם מתמעט הסיכוי להשבתת המעלית ולגרימת חוסר נוחות למשתמשים בה.
בדיקת מעלית תקופתית מבטיחה חווית משתמש חיובית בעת השימוש במעלית, המתבטאת במעלית הנוסעת באופן חלק ושקט, עוצרת במפלס אחד עם הקומה, אינה רועדת ואינה משמיעה קולות רעש בעת פעולתה לרווחתם של הנוסעים בה.
ניתן לראות את בדיקת המעלית התקופתית כטיפול מונע המאריך את שנות השימוש בה ומקטין את הצורך בהשקעות כספיות גדולות וכן את הצורך בשדרוג המעלית או החלפתה.
חשוב גם לציין, שמעלית תקינה ומתוחזקת היטב שומרת על ערך הנכסים שבמבנה – אם אלו דירות מגורים או משרדים – וכמובן גם משפרת את איכות החיים בו.
החוק בישראל מחייב תחזוקת מעליות ובדיקתן על פי תקנות הבטיחות בעבודה (שימוש ותחזוקה של מעליות).
החוק קובע שיש לבצע בדיקה תקופתית כל חצי שנה על ידי טכנאי מעליות מוסמך ומורשה מטעם משרד העבודה והרווחה.
עוד קובע החוק, כי פעם בשנה יש לבצע בדיקה מקיפה יותר על ידי בודק מוסמך, שאינו עובד של חברת תחזוקת המעלית.
אי-עמידה בדרישות הינה עבירה על החוק ועלולה להוביל לקנסות, לתביעות ולהפסקת פעילות המעלית.
בדיקה של תא המעלית – תקינות הדלתות בפתיחה ובסגירה באופן חלק וללא רעשים נלווים.
בדיקת לחצני הפעלה – בדיקת תקינותם של כפתורי הקומות וכפתור החירום.
בדיקת התאורה והאוורור.
בדיקת המנגנונים המכאניים, שכוללים: חבלים ומובילים, מערכת הבלימה ומנגנון פתיחת הדלתות.
בדיקת המערכות החשמליות – שכוללת את לוח הבקרה, בדיקת חיישנים, בקרת עומס ומערכת אספקת החשמל.
בדיקת מערכות הבטיחות – מעצורי החירום, מערכת האזעקה ומערכת החילוץ.
בדיקת פיר המעלית – מבחינת ניקיונו והאם מצויים בו עצמים זרים וכן בדיקה שהמעלית נעה בצורה תקינה וחלקה בתוך הפיר.
עם סיום הבדיקה התקופתית, צריך טכנאי המעלית לעשות כמה פעולות:
לתעד ולסכם את הבדיקה שביצע – בדו"ח שיכתוב הוא צריך לתעד את מצב המעלית – מה בדק, מה מצב כל מערכותיה והאם מצא תקלות באחת מהן.
במידה וביצע טיפולים – הוא צריך לציין בדו"ח את הטיפולים שביצע, לדוגמה: שימון, כיוונון או החלפת חלקים.
הדבקת מדבקת אישור – בתוך תא המעלית הכוללת את תאריך הבדיקה ואישור שהמעלית נמצאה תקינה.
במדבקה חייב להיות מצוין גם תאריך הבדיקה הבא.
דיווח למנהל התחזוקה של הבניין או לראש הוועד – לגבי ממצאי הבדיקה שלו.
במידה וישנן תקלות הוא צריך לתת הנחיות להמשך טיפול.
במקרה שהתגלו ליקויים חמורים שיכולים לסכן את המשתמשים במעלית, הטכנאי יכול להורות על ניתוק המעלית עד שיתבצע התיקון.
המלצות לשדרוג – במעליות ישנות, ייתכן והטכנאי ימליץ על שדרוג המעלית באמצעות החלפת רכיבים או התקנת מערכות לשיפור הבטיחות ותפקוד המעלית.
במידה והמעלית נמצאה תקינה – הטכנאי חותם על דו"ח תקינות הבדיקה, שהינו אישור על כך שהמעלית עומדת בדרישות הבטיחות.
לסיכום,
בדיקה תקופתית למעלית הינה משמעותית ביותר להבטחת בטיחות המעלית ותפקודה התקין לאורך זמן.
כששומרים על בדיקת מעלית תקופתית, לפי מה שקבע החוק, ניתן לזהות תקלות ובעיות עוד בתחילתן ולתקן אותן.
הבדיקה התקופתית של המעלית אינה רק חובה חוקית, אלא גם הכרחית לשמירה על בטיחות המשתמשים, למניעת תקלות חמורות ולשמירה על פעילות תקינה שלה.
כך ניתן למנוע סיכונים מיותרים מהנוסעים במעלית ולהיעזר בה ללא חשש.