חדר המכונות במעלית הינו חיוני ומרכזי בתפעול הבטוח והתקין של כל מעלית.
בחדר זה מצויות כל המערכות והרכיבים החיוניים להנעת המעלית בצורה בטוחה.
מעלית MRL הינה מעלית השונה מהמעלית הרגילה, בכך שאין לה חדר מכונות ולכן המנוע ושאר המערכות מותקנים בתוך פיר המעלית. היא חסכונית, ידידותית לסביבה ובעלת מנוע מתקדם וחדשני.
בשל החיסכון בצורך לבנות חדר מכונות. ניתן להתקין מעלית MRL במבנה שבו החלל המיועד להתקנתה הינו קטן.
באחריות חברות אחזקת מעליות לוודא שהמעליות תהינה תקינות ובטוחות לנסיעה. בשל כך, מבצעות חברות אחזקת מעליות בדיקות שוטפות של תחזוקה ואיתור תקלות ובעיות.
מטרת פעילות זו היא לשמור על בטיחות המשתמשים, לשפר את איכות הנסיעה ולהאריך את זמן תפקוד המעלית לתקופה ארוכה.
חדר המכונות במעלית ממוקם בדרך כלל מעל פיר המעלית או לעיתים יכול להיות ממוקם גם במרתף המבנה.
בחדר המכונות מצויים כל הרכיבים המכניים, החשמליים והטכניים הדרושים להפעלת המעלית.
– מנוע המעלית – אחד הרכיבים המרכזיים בחדר המכונות.
המנוע הוא זה שמניע את המעלית בדרכה למעלה ולמטה. מנוע המעלית יכול להיות חשמלי או הידראולי בהתאם לסוג המעלית.
– כבלי הפלדה וגלגלי חיכוך – המנוע מחובר לכבלי פלדה הקשורים לגלגלי חיכוך ומניעים את המעלית בפיר.
גלגלי החיכוך, שנמצאים בחדר המכונות, מייצבים את תא המעלית.
כבלי המעלית חייבים להיות תקינים תמיד, כי אם הם שחוקים או קרועים – מצב זה מהווה סכנה בטיחותית.
– מערכת הבקרה של המעלית – מערכת זו הינה מערכת השליטה המרכזית במעלית ותפקידה הוא לבצע כהלכה את העצירה בקומות (דרך המידע המתקבל מלחצני הקומות), הפעלת המנוע ופתיחת וסגירת הדלתות.
– מערכת החשמל – שבתא המעלית כוללת חיבורים לכל הרכיבים בחדר המכונות ומספקת את האנרגיה החשמלית שדרושה להפעלת המנוע, מערכת הבקרה והבלמים.
בחדר המכונות יש גם מערכת חשמל מיוחדת לשעת חירום שתפקידן הוא להניע את המעלית במצבים של הפסקות או בעיות שונות בחשמל.
– מערכת בלמים – הבלמים במעלית הינם מרכיב בטיחותי חשוב ומשמעותי ביותר.
מערכת זו מיועדת לפעול גם כשהמעלית נמצאת במצב חירום וכן מונעת את נפילת תא המעלית במידה ויש שיבוש במערכת ההנעה.
מערכת הבלמים כוללת בלמים מכניים, בלמי חיכוך ומערכות בטיחות נוספות המתחילות לפעול במידה והמעלית עוצרת באופן פתאומי.
– מערכת בקרת טמפרטורה – שמיועדת לייצב את הטמפרטורה בחדר המכונות כדי שלא יתחמם מדי.
מערכת זו גם מפעילה מערכות מיזוג אוורור וקירור.
קיימת גם מעלית ללא חדר מכונות הנקראת מעלית MRL .
במעלית זו המנוע ושאר הרכיבים הטכניים מותקנים בתוך פיר המעלית (בדרך כלל בחלקו העליון) ולא בחדר מכונות.
חיסכון במקום הנדרש להתקנת המעלית, דבר המביא לניצול יעיל יותר של שטח הבניין.
התקנת מעלית MRL הינה זולה יותר מאשר התקנת מעלית רגילה בשל העובדה שאין צורך לבנות עבורה חדר מכונות.
בשל כך, העלות הכוללת של התקנה נמוכה יותר.
ניתן להתקינה במבנים שאין להם מרחב מספיק לבניית חדר מכונות ייעודי. לכן מעלית זו מתאימה במיוחד לבתים
רבי-קומות או למבנים בהם השטח לבניית המעלית הינו קטן.
מעלית MRL מצוידת במנוע חשמלי מתקדם או במנוע הידראולי. המנועים האלו הינם קטנים יחסית, יעילים אנרגטית ופועלים בצורה שקטה וחלקה יותר מהמעליות הרגילות.
מעלית MRL הינה חסכנית באנרגיה וידידותית יותר לסביבה בשל מנועיה המתקדמים, שתוכננו לצרוך פחות אנרגיה.
התחזוקה שלה פשוטה וקלה יותר מאשר במעלית הרגילה בשל הגישה הנוחה למנוע ולמערכות המעלית השונות.
התחזוקה מתבצעת מתוך הפיר, בדרך כלל דרך פתח מיוחד הממוקם בקומה העליונה.
לסיכום,
חדר המכונות הוא לב ליבה של המעלית, המכיל את כל המערכות החיוניות להפעלתה התקינה והבטוחה. החדר, הממוקם בדרך כלל מעל פיר המעלית או במרתף, מאכלס רכיבים קריטיים כמו המנוע, מערכת הבקרה, כבלי הפלדה, מערכת הבלמים ומערכת בקרת הטמפרטורה. כל אחד מרכיבים אלו ממלא תפקיד חיוני בהבטחת פעולתה החלקה והבטוחה של המעלית. בעוד שכיום קיימות גם חלופות מודרניות כמו מעליות MRL, חדר המכונות המסורתי עדיין משמש במעליות רבות ומהווה דוגמה מצוינת לתכנון הנדסי מוקפד המשלב מערכות מכניות וחשמליות.