Elevators logo Elevators logo Asterisk icon Asterisk Signature Signature User icon User icon Phone icon Phone icon

כיצד בנוי פיר המעלית ?

אם יש לכם מעלית בבניין או שאתם חושבים על התקנת מעלית בבית, חשוב שתדעו מה קורה מאחורי הקלעים ואיך בכלל המעלית עובדת. מדובר על אחד התחומים המעניינים ביותר. מעבר לכך, המעלית בשימוש נפוץ של כולנו ובזכות המעלית, אנחנו יכולים להגיע לכל קומה שנרצה, מבלי הצורך לעלות אינסוף מדרגות. יתרה מזאת, המעלית היא גם אמצעי להעלאת אנשים מבוגרים ואנשים הסובלים מנכויות, מבלי הצורך שהם ישקיעו מאמץ פיזי. כך שיש למעלית המון יתרונות.

ננסה להסביר בפשטות כיצד המעלית פועלת. מה שקורה הוא שיש פיר למעלית, למעשה בפיר הזה, המעלית יכולה לנוע מקומה לקומה. מהקומה הנמוכה ביותר ועד הקומה הגבוהה ביותר. המעלית יכולה להיות בירידה או בעלייה, תלוי לאיזה קומה אנחנו בוחרים להגיע. פיר המעלית יכול להיות צמוד חיצונית למבנה או יכול להיות פנימי בתוך המבנה עצמו.

פיר מעלית – מספר אפשרויות

פיר הבנוי מקונסטרוקציית פלדה בחיפוי גבס – כאשר מתכננים את הקונסטרקציה, היא נקבעת בהתאם לעומסים הפועלים בפיר. מרווחים בין הקורות האופקיות שיש בפיר, ייקבעו על פי צרכי המעלית וכמו כן בהנחיית חברת המעליות שנבחרה להתקין את המעלית. חיפוי הגבס יהיה כמובן חסין אש, בהתאם לעמידה בתנאי הבטיחות. כאשר מדובר על פיר חיצוני, לא יהיה שימוש בגבס אלא בלוחות צמנבורד ומדוע? כי אלו לוחות שעמידים לתנאי חוץ.

פיר הבנוי מקונסטרוקציית פלדה בחיפוי זכוכית – החיפוי עצמו יהיה בנוי מזכוכית שעומדת בתקן והיא תותקן בתוך חלונות הקונסטרוקציה. על פי התקן הנהוג, הזכוכית צריכה להיות מסוג טריפלקס ובעובי 5+0.75+5 מ"מ. את הזכוכית, יש לקבע באמצעות אלמנטים שונים כמו, אלומיניום או מתכת. אלו צריכים להיות בחוזק המתאים, אותו יש לבדוק מול חברת המעליות. אם הפיר של המעלית הוא חיצוני, יש לדאוג שהטמפרטורה תהיה 5 עד 40 מעלות ועל כן, יש לדאוג לאמצעים שיבטיחו את שמירת הטמפרטורה. אלו יכולים להיות בצורה של אוורור מאולץ או מיזוג.

פיר הבנוי מבטון יצוק – כל הפיר עצמו בנוי מבטון, כאשר יש לדאוג שעובי קירות הפיר, יהיו בהתאם לעומסים שפועלים בפיר. הפיר יהיה בנוי מחגורות בטון היקפיות. את עובי הקורות והמרווחים, יש לקבוע על פי הנחיית מהנדס בניין ועל פי הנחיות חברת המעליות.

תחזוקת מעליות

יש לדאוג לתחזוקה שוטפת של המעלית. זאת אמורה להיות מבוצעת על ידי החברה שהתקינה את המעלית. יש בדיקות שיש לעשות אחת לשלושה שבועות ויש אחת לחצי שנה. צריך לשים לב שאלו אכן מבוצעות בזמן. מעלית שאיננה מתוחזקת כראוי, עשוי לגרום לנזקים משמעותיים למבנה עצמו וכמו כן למשתמשים בה. על כן, יש לקחת בחשבון את נושא התחזוקה ברצינות רבה. במידה ואתם מתגוררים בבניין, מומלץ לבדוק כל הזמן שהחברה אכן מגיעה לבצע את הבדיקות. במידה ויש חברה לניהול נכסים שמתחזקת את הבניין, מומלץ לפנות אליה בנושא.

תפריט נגישות