המעליות הינן חלק חשוב מאיכות החיים של הדיירים בבניין משותף ושל המבקרים במקומות מסחריים ועסקיים.
כמו כן, הן הכרחיות לניידות ולנגישות של אנשים בעלי מוגבלות וצרכים מיוחדים.
יש להקפיד על תחזוקת מעליות דווקא בגלל השימוש הרב והתכוף בהן.
מעלית שיש לה ליקויים ובעיות הינה מעלית לא בטיחותית ומסכנת את שלום הציבור.
לכן, קבע החוק בישראל, שיש להקפיד על תחזוקה שוטפת של מעליות ובדיקתן כל חצי שנה ע"י טכנאי מעליות מוסמך.
רוב התקלות המובילות לצורך בתיקון מעלית יכולות להימנע על ידי הקפדה על אחזקה שוטפת ועל בדיקות תקופתיות במעליות.
כמו כן, תקלות המתגלות בשלב מוקדם לא הופכות לבעיות רציניות שיכולות לסכן את בטיחות הנוסעים ושתיקונן יכול לעלות כסף רב במידה ויוזנח.
המעלית נוטה להיתקע – המעלית אינה מגיעה לקומה שנלחצה, אלא נתקעת בדרכה למעלה או למטה.
הסיבה לתקיעת המעלית הינה לרוב תקלה במערך המכאני של המעלית.
כדי למנוע תקלה זו מומלץ לשמור על תחזוקה שוטפת ותקנית של המעלית.
דלתות המעלית אינן נפתחות או אינן נסגרות – כשהמעלית מגיעה לקומה המבוקשת, היא עוצרת אך דלתותיה לא נפתחות.
או הנוסעים לוחצים על קומה מבוקשת, אך הדלתות לא נסגרות.
הסיבות לתקלות אלו יכולות להיות: התאמה לא מדויקת של מידות המעלית למבנה, מסילות לא תקינות, פגיעה בחיישני הדלתות ושחיקה של מסילות הדלתות במשך הזמן.
המעלית משמיעה רעשים ורועדת בעת נסיעתה –
הסיבות לתופעות אלו יכולות שחיקה של המיסבים, רכיבי מנוע שנשחקו ואינם מתפקדים כהלכה או ברגים שמגעם התרופף.
מהירות המעלית השתנתה – כשמתקינים מעלית, מגדירים את קצב נסיעתה. במידה ומהירות המעלית נעשית איטית יותר או לחילופין מהירה באופן חשוד – אלו הם סימנים שיש להזמין טכנאי מעליות שיבדוק את הסיבה לשינוי המהירות.
הסיבות לבעיות אלו יכולות להיות: מהירות בקרת תנועת המעלית השתבשה, יש בעיה עם מפלסי המעלית או שיש להחליף חלק מכבלי המעלית שנשחקו עם הזמן.
בעיות חשמל – במעלית הפועלת על חשמל יכולות להתרחש תקלות במערכת החשמל מסיבות שונות, כגון: פגיעה בחיווט החשמל או מגעים חשמליים שהתרופפו.
בעיות חשמל במעלית הינן מסוכנות לציבור והמעלית גם יכולה להפסיק בגללן את נסיעתה בפתאומיות, דבר שיגרום לבהלה בקרב הנוסעים בה.
מעלית שאינה מתחילה בתנועה כלפי מעלה או מטה – תקלה נפוצה נוספת במעליות היא תקלה בתנועת המעלית.
תקלה זו גורמת לאי נוחות ולחרדה בקרב האנשים הנמצאים במעלית שדלתותיה נסגרו.
שריפה במעלית – זוהי תקלה מסכנת חיים היכולה להיגרם כתוצאה מחיכוך יתר הגורם להצתת החומרים הדליקים במעלית.
-החוק בישראל קובע שיש לבצע בדיקה מקיפה של מעליות בבניין פעם בחצי שנה.
-מי שרשאי לערוך את הבדיקה הוא טכנאי מעליות מוסמך, שיש לו רישיון של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.
-כל אחד מדיירי הבית מחויב לממן את תחזוקת המעלית, את התיקונים שיש לעשות ולשלם על הפעלתה.
-לאחר הבדיקה חייב טכנאי המעליות למלא דו"ח על הבדיקה שמפרט את הליקויים שנמצאו ומחייב את תיקונם במהירות האפשרית.
-במידה ובבדיקה נמצאו ליקויים חמורים טכנאי המעלית מורה על הפסקת פעילות המעלית עד לתיקון הליקויים.
-בדיקת את חדר המכונות של המעלית
-בדיקת פיר המעלית
-בדיקת מסילות המעלית
-בדיקת גג המעלית
-בדיקת תפקוד המעלית מבחינת מהירות הנסיעה, עצירתה בכל קומה, בלמי עצירה ונסיעה חלקה ללא רעידות או קפיצות.
-חיזוק ברגים, איתור חלקים שחוקים והחלפתם
-בדיקת מערכות הבטיחות של המעלית
-ניקוי מנגנוני המעלית השונים
-החלפת שמנים
-ויסות התנועה והעצירה ובדיקה האם המעלית עומדת בכל דרישות הבטיחות ע"פ חוק.
תיקון מעלית בבית משותף הוא תהליך מורכב שמחייב שיתוף פעולה בין כלל הדיירים. מעלית תקינה היא לא רק נוחות, אלא גם צורך בסיסי עבור תושבים רבים. כאשר מעלית יוצאת מכלל שימוש, חשוב לטפל בתקלה בהקדם האפשרי. ראשית, על ועד הבית לזמן אספה דחופה של כלל הדיירים כדי לדון בבעיה ולהחליט על הדרך הראויה לפעולה. יש לקבל הצעות מחיר ממספר חברות טכניות מוסמכות ולהשוות ביניהן. לאחר מכן, יש לגבש תקציב משותף לתיקון באמצעות גביית כספים מכל דייר. תהליך זה לעתים כרוך בוויכוחים ומתחים, אך חשוב לנהוג בסובלנות ובהידברות על מנת להגיע לפתרון מוסכם. לבסוף, כאשר המעלית מתוקנת, כל הדיירים נהנים מהשירות החיוני והנוחות שהיא מספקת.